Michelangelo Buonarroti -pictură tavanul Capelei Sixtine
Ce se întâmplă în creierul
omului atunci când se gândeşte la Dumnezeu indiferent de credinţa sau cultul
religios de care aparţin.
Ce ne-au învățat religiile,
curentele spirituale sau propriul discernământ, pentru a fi fericiți?! Să-l gândim
continuu pe Dumnezeu! Știința spune acum că activitatea
creierului se modifică considerabil când medităm constant la Dumnezeu. Pe baza
neuroplasticităţii naturale, se formează sinapse noi şi se activează centri
care corespund empatiei, toleranţei şi care armonizează emoţiile.
Există și un circuit neuronal pe care ei îl numesc al lui Dumnezeu. Se găseşte
în cortexul cingulat anterior şi e alcătuit dintr-un tip special de neuroni
tineri (au cam 15 mil de ani vechime, spre deosebire de structurile vechi -
reptiliene- care au 450 mil ani vechime). Aceştia există doar la om şi la
câteva primate. Acest circuit se activează prin rugăciune, meditaţie. Se inhibă
activitatea structurii amigdaliene, mai exact temperează frica şi
agresivitatea.
Au mai descoperit că atunci când activitatea din lobii parietali încetineşte, amuţesc gândurile, cei care practică această "tăcere a gândurilor"
trăiesc o stare specială în care se simt una cu Dumnezeu, cu universul, cu
toată omenirea.
Rugăciunea
este esența vieții spirituale. A Sufletului. Indiferent de care religie aparții, sau grup, castă, neam, sex.
Rugăciunea,
meditația relevă, uneori apocaliptic, esența ființei fiecăruia în care te
regăsești tu pe tine. Desăvârșirea. Ceea ce au căutat dintotdeauna să transmită
inițiații. Pentru că apocalipsa asta este: revelație, descoperire care distruge
ceva din ființa fiecăruia. Focul fizic
devine treptat foc cosmic care ne apropie de Esență.
Există focul cunoașterii
Ființei care întreținut de gândire, de cunoaștere, apoi de partea negânditoare,
ne vor duce la descoperirea, treptată, a Fericirii. Noi sărim, măcar cu gândul
precum cangurii, sau lăcustele direct la pretenția de a fi fericiți, bogați. Nu
vom ști să administrăm noua stare ba chiar trecem pe lângă tot ce ni se oferă.
Neurologii
au făcut salturi uriașe în a ne releva pe înțelesul nostru, al fiecăruia ce surprinzătoare schimbări au loc în noi,
guvernați de creier în ansamblul lui.
Dar
nu numai atât: atunci când forța electromagnetică a creierului activează (coboară)
în inimă, activează o forță și mai mare.
O trezește. Electro-magnetismul inimii
există asigurând funcționarea
fiziologică. Nu electromagnetismul creierului modifică convingerile noastre ci
electromagnetismul Inimii. Inima este adevăratul MAG. Magna-cum-laude a
ființei umane.
Atunci când creierul trimite semnale
inimii, prin sistemul nervos, inima noastră nu se supune automat. Cu toate
acestea, creierul se supune tuturor mesajelor şi instrucţiunilor trimise de
către inimă.
Reacțiile
chimice se produc ca urmare a unor diferențe de potențial care există între
elementele chimice; fără această electricitate nu s-ar forma circuite,
curenți electrici prin care se face transmiterea informațiilor către creier. Stocarea
informațiilor in memorie se realizeaza sub forma unor sarcini electrice pe
creier.
Este
unanim acceptat că fiecare organ uman are propria lui frecvență de
vibrație, iar în momentul în care această frecvență este afectată apar
dezechilibrele și bolile.
,,Dacă îl contempli suficient de mult pe
Dumnezu, se va întâmpla ceva surprinzător în creier. Funcționala neuronală începe să se schimbe.
Diferite circuite devin active, în vreme ce altele vor fi dezactivate. Se
formează noi dendrite ce fac noi conexiuni sinaptice, iar creierul devine mai
sensibil la zone subtile de experiență. Percepțiile se schimbă, credințele
încep să se schimbe, iar dacă Dumnezeu are semnificație pentru tine, atunci Dumnezeu devine
neurologic real.’’
,,Dumnezeu este o parte a conștiinței noastre; cu cât te
gândești mai mult la Dumnezeu, cu atât vei modifica circuitul neuronal din
anumite părți ale creierului”.
,,Omul are creierul construit astfel încât să perceapă și să
genereze realități spirituale.
Dar el nu poate asigura acuratețea
acestor percepții. Însă creierul nostru folosește logica, rațiunea, intuiția și
emoția pentru a-l integra pe Dumnezeu și universul într-un sistem complex de
valori personale, comportamentale și credințe.
Neuroștiința a ajuns să înregistreze efectele, doar
efectele pe care credințele și experiențele religioase le au asupra creierului.
Prin asta nu se demonstrează că Dumnezeu există sau nu.
Să nu uităm că în cea mai mare parte, creierul nu-și face griji dacă
lucrurile pe care le gândim și vedem sunt reale sau nu.
Cu cât susținem
o imagine, un sentiment, un gând acestea devin realitatea noastră în care ne
scăldăm, de cele mai multe ori crezând că nu mai există și realitatea altora.
Ba chiar ne deranjează intrând în polemici(cel puțin).
,,Creierul uman pare să întâmpine dificultăți în
separarea fanteziilor de fapte”.
Selectarea aspectelor care ne vor influiența cursul
vieții se face în copilărie datorită mediului social. Pe ele se va țese propria
viață.
,,Diferite concepte despre Dumnezeu afectează mintea
umană” creind și o diversitate de relații sociale.
,,Practicile
contemplative întăresc un circuit neurologic specific ce generează starea
de pace, conștiință socială și compasiunea pentru ceilalți”.
,, Dumnezeu şi
neuroplasticitatea creierului
Contemplarea lui
Dumnezeu vă va schimba creierul, dar aş dori să subliniez că şi meditarea asupra altor teme mari vă va schimba
creierul. Dacă veţi studia Big Bang-ul, sau vă veţi cufunda în studiul
evoluţiei – sau alegeţi să cântaţi la un instrument muzical -, veţi schimba
circuitul neuronal într-un fel care intensifică
sănătatea cognitivă.
Dar contemplarea religioasă şi spirituală vă schimbă
creierul într-un mod profund diferit deoarece întăreşte un unic circuit
neuronal care intensifică în mod special conştiinţa şi empatia socială în timp
ce dizolvă sentimente şi emoţii distructive.
Este exact genul de modificare neuronală pe care trebuie
să o facem dacă dorim să soluţionăm conflictele de astăzi ale lumii. Iar
mecanismul subadiacent care îngăduie înfăptuirea acestor schimbări are legătură
cu singura calitate cunoscută ca neuroplasticitate: abilitatea creierului uman de a se rearanja,
ca răspuns la o varietate de evenimente pozitive şi negative.”
,,Protejarea
creierului care îmbătrâneşte şi antrenarea dendritelor
În fapt, dovezi
recente au arătat că schimbările neurologice pot avea loc în numai câteva ore. „Dezvoltarea conexiunilor neuronale sau
îndemânărilor particulare nu apare treptat, în timp”, spune Akira Zoshii,
un cercetător al creierului de la Institutul de Tehnologie din Massachusetts. „Astfel de schimbări se produc rapid,
apărând la scurte intervale, după o puternică stimulare. De parcă ar exista un
singur punct trigger (trăgaci) în urma stimulării căruia apare rapid un circuit
funcţional.”
Când meditezi intens asupra
unui scop specific pe o perioadă lungă de timp, creierul începe să se raporteze
la ideea ta de parcă ar fi un obiect prezent efectiv în lume, crescându-şi activitatea în
talamus, parte a procesului de creare a realităţii al creierului. Conceptul începe să pară tot mai uşor de atins şi
real şi acesta este primul pas în motivarea altor părţi ale creierului în a
acţiona deliberat.
Tehnologia de scanare a creierului ne îngăduie să privim
în acţiune un creier viu, iar ceea ce vedem este uimitor.
Fiecare sentiment şi gând schimbă fluxul sangvin şi activitatea
electrochimică în arii multiple ale creierului şi se pare că nu repetăm
niciodată acelaşi sentiment sau gând.
De fapt, simplul act al rememorării unei amintiri schimbă conexiunea în alte
circuite neuronale – un alt exemplu interesant al enormei
plasticităţi a creierului.
Deci, ce are a face neuroplasticitatea cu
Dumnezeu? Totul, pentru că dacă contempli ceva atât de complex şi misterios ca Dumnezeu,
vei avea izbucniri incredibile de activitate neuronală în diferite părţi ale
creierului. Dendrite noi vor creşte
cu rapiditate, iar asociaţii vechi se vor deconecta în timp ce vor apărea noi
perspective imaginative.
În esenţă, când te gândeşti la întrebările cu
adevărat mari din viaţă – fie ele religioase, ştiinţifice sau psihologice –
creierul tău se va dezvolta.”
,,NEUROŞTIINŢA
Dacă vrem să înţelegem cum Dumnezeu şi procesele spirituale
modifică creierul, există şase structuri pe care cartea ni le
dezvăluie spre a le avea în vedere: lobul
frontal, sistemul limbic, cortexul cingulat anterior, amigdala, talamusul şi lobul parietal.
Aș dori să vă arăt o modalitate simplă de a vizualiza
aceste părţi importante ale creierului.
În primul rând, puneţi în palmă două migdale (fără coajă)
imaginare. Acestea sunt cele două jumătăţi ale amigdalei, care
generează răspunsulluptă-sau-fugi la
o teamă percepută sau imaginară. Apoi
puneţi în palmă două jumătăţi ale unei nuci (din nou fără coajă). Acesta
este talamusul, care trimite informaţie senzorială în toate
celelalte părţi ale creierului. De asemenea vă oferă simţul semnificaţiei şi vă
dă o imagine despre cum este realitatea de fapt.
Acum strângeţi pumnul şi răsuciţi braţul, astfel încât
oasele să fie îndreptate spre tavan. Antebraţul este coloana vertebrală, iar
pumnul împreună cu jumătăţile de migdală şi de nucă formează sistemul limbic, cea mai veche parte
a creierului, pe care o are fiecare reptilă, peşte, amfibie, pasăre sau
mamifer. Sistemul limbic este implicat în codificarea memoriei, răspunsul
emoţional şi multe alte funcţii corporale.
(De fapt avem două talamusuri, două amigdale şi doi lobi frontali şi parietali în creier – unul în fiecare emisferă
– şi fiecare jumătate poate fi implicată
în diferite funcţii neurologice, dar ca să simplificăm lucrurile ne vom
referi la ele la singular.)”
((Deoarece avem emisfera stângă care este
auditivă și cea dreaptă care este vizuală.))
Luaţi apoi patru coli de hârtie şi puneţi-le în vârful
pumnului. Mototoliţi-le astfel încât să stea fix şi voilà! – aveţi un creier uman.
Acele patru coli sunt mărimea şi grosimea aproximativă a neocortexului şi toate amintirile, credinţele şi
comportamentele pe care le-aţi acumulat într-o viaţă sunt depozitate pe ele,
împreună cu toate centrele de procesare vizuală, auditivă, motorie, de limbaj
şi cognitivă ale creierului. Treizeci la sută din hârtie este lobul frontal, care este
plasat chiar înapoia şi mai sus de ochi. El controlează aproape toate
lucrurile de care sunteţi conştient: logica, raţiunea, atenţia, limbajul şi
motivaţia voluntară.
Observaţi unde hârtia mototolită vă atinge degetul mare.
Este locaţia aproximativă a cortexului cingulat
anterior, care procesează conştiinţa socială, intuiţia şi empatia.
De asemenea, conţine un tip unic de neuron pe care îl au numai oamenii şi
câteva primate. Aceşti neuroni au apărut de 15 milioane de ani, în vreme ce amigdala (migdalele din pumn) generează frica de 450
milioane de ani.
Practicile spirituale
consolidează cortexul cingulat anterior şi, când se întâmplă lucrul acesta,
activitatea din amigdală încetineşte.
Mai există o zonă pe care aş dori s-o ţineţi minte: lobii parietali, poziţionaţi deasupra şi uşor
înapoia urechilor. Ei ocupă mai puţin de o pătrime din colile de hârtie, dar vă
oferă un sentiment al sinelui în relaţie cu alte obiecte din lume. Când activitatea din această zonă descreşte, vă simţiţi
una cu Dumnezeu, cu universul, sau cu orice alt concept asupra căruia vă
concentraţi conştient.
Şi gata: o jumătate de miliard de ani de evoluţie
neurologică condensată în şase paragrafe, iar meditaţia vă învaţă cum să
modificaţi funcţionarea fiecăreia dintre aceste părţi ale creierului în feluri
care vă
îmbunătăţesc sănătatea fizică şi emoţională. Ea poate chiar schimba
modul în care creierul percepe realitatea.”
,,Principalele
părți anatomice ale creierului implicate în realizarea imaginii lui Dumnezeu
sunt :
- Lobul
parietal: responsabil cu
stabilirea relaţiei dintre tine şi Dumnezeu. Dacă descreșteți activitatea
în lobul parietal prin intermediul meditației sau a rugăciunii intense,
frontierele dintre voi şi Dumnezeu se vor dizolva. Veți avea un sentiment
de unitate cu obiectul contemplate şi cu credințele voastre spirituale.”
- Talamusul : dă semnificația
emoțională a conceptului de Dumnezeu.
- Amigdala este responsabilă în caz
de suprastimulare emoțională( care are la bază furia reprimată) cu creerea
imagini iunui Dumnezeu rău, răzbunător, care ne pedepseşt pentru greșelile
noastre.”Când este suprastimulată, amigdala. Creează impresia
emoțională a unui Dumnezeu înspăimântător, autoritar , răzbunător şi
suprimă abilitatea lobului frontal de a gândi logic la Dumnezeu.”
- Striatum-ul:
„Inhibă activitatea amigdalei, permițându-vă să vă simțiți în siguranță în
prezența lui Dumnezeu…”
- Cortexul
cingularanterior: ne
îngăduie să îl simțim pe Dumnezeu ca fiind iubitor și plin de compasiune
.”Descrește anxietatea religioasă, vina, teama si furia, suprimând
activitatea din amigdală.”
Toate
nemulțumirile, frustrările, neîmplinirile, supărările …, pe scurt toate
sentimentele noastre negative, mai ales dacă sunt reprimate se regăsesc în
amigdală şi acționează negativ asupra activității acesteia.Pe de altă parte
furia împiedică buna funcționare a lobului frontal, reducând capacitatea de a
fi raţional, de a asculta de altă persoană, de a fi conștient de rezultatele
acțiunilor tale… Neurologii au constatat că această furie eliberează
neurochimicale, care în timp distrug anumite părți ale creierului, în special
pe cele responsabile de activitatea emoțională”
……………..
Ce facem cu aceste furii ancestrale,
reprimate pentru că acum înțelegem că ele sunt deja depozitate ca și circuite
energoinformaționale în noi?!
Newberg spune că se poate cu
ajutorul practicilor spirituale să construim
”un pod peste prăpastia dintre realități interioare şi
exterioare, care ne va purta apoi mai aproape de ceea ce există de fapt în lume.”
.
Există numeroase practici
spirituale care ne pot ajuta. Din anii ”60 ele sunt tot mai cuprinzătoare și au
început să facă parte din viața noastră.
,,În scrierile patristice se
discută mult despre coborârea minţii în inimă şi despre întoarcerea energiilor
spre esenţă” – o frază pe care mulți am citit-o sau auzit-o de la marii
duhovnici. Coborârea minţii în inimă - adică întoarcerea energiei spre esenţă -
constituie vindecarea minţii; această întoarcere presupune mai întâi aflarea
inimii trupeşti, şi numai după aceea a celei metafizice sau duhovniceşti.
Nevoitorul „coboară în adâncurile inimii sale, la
început în inima trupească şi de acolo în acele profunzimi care nu mai sunt ale
trupului. Îşi găseşte adâncul inimii, atinge miezul metafizic, duhovnicesc, al
fiinţei sale pe care, scrutându-l, vede că existenţa omenirii nu este ceva
exterior sau străin fiinţei sale, ci e întru totul împletit cu propria sa
fiinţă". ,,Sufletul pătrunde într-un
«întuneric» de o factură cu totul specială, învrednicindu-se astfel să stea cu
mintea curată în chip negrăit înaintea lui Dumnezeu" (Arhimandritul
Sofronie de la Essex).
,,Rugăciunea minții în inimă
este miezul a ceea ce se numește teologie
mistică, teologie ortodoxă. Prin rugăciunea minții în inimă se atinge și se
exprimă unitatea și comuniunea omului cu Dumnezeu.
,,Când omul se unește cu
Dumnezeu, îndată începe rugăciunea inimii” spun teologii creștini. Precum se vede,
au dreptate. Însă fără amenințările care duc și activează fricile. Frica de Dumnezeu - frica aceea subțire, metafizică e una,
dar până ajungem la ea, cuvintele ne pot duce pe un alt făgaș, vechi de sute de
milioane de ani.
E adevărat că se vorbește despre ,,rugăciunea
științifică”- care vrea să inducă ideea numai a rugii raționale. Dezvoltarea
puternică a intelectului face ca vibrațiile electromagnetice ale creierului să
fie mai puternice – e adevărat. Dar cu atât mai mult și ale inimii, care devin
statornice prin această cunoaștere. Știi ce se întâmplă, știi ce faci. Și avem
nevoie de această statornicie prin Cunoaștere.
Coerența este
sincronizarea între două entități ale unui sistem. In cazul de față coerența
dintre inimă și creier depinde de activarea electromagnetismului inimii. Care
este mai puternic după cum demostrează toate cercetările dar…. Funcționează doar
pentru mentinerea funcțională a corpului fizic. Se poate mult mai mult.
Coerența inimii și a creierului = coborârea minții în inimă. Adevăr de
necontestat doar spus diferit.
Separarea dintre ceea ce inima
simte și ceea ce creierul știe dispare.
Fiecare putem să creem
acest câmp de coerență care va fi benefic tuturor. Și Mamei Terra. Ceea ce inima
simte se transmite și este decodat de mentalul celorlalți. Decodat până acum
fără să fim conștienți de asta. Acum se poate asuma conștientizarea printr-o
intenție clară și susținută zilnic. Minim 12 minute. Prin coerență apare
sinergia dintre creier și inimă. Două sisteme care operează de comun acord, ca
unul singur.
Undele inimii tale comunică cu undele cerebrale ale altora și ne aduce
împreună pe aceeași frecvență.
Institutul HeartMath a înregistrat
câmpul electric al inimii care este de aproximativ 60 de ori mai mare, și câmpul
magnetic al inimii care este de 5000 de ori mai mare, decât al creierului.
Această conștientizare poziționeaza creierul ca fiind relativ mai slab în
comparație cu inima.
Descoperirea știintifică a
Institutului a condus către noi înțelesuri în ceea ce privește legătura dintre
inimă și emoții, dezvăluind semnificația câmpului magnetic al inimii, care se
modifică în funcție de stările emoționale.
NOTA:
Cartea „CUM NE SCHIMBĂ DUMNEZEU CREIERUL” oferă,
într-o manieră sintetică, informaţii despre anatomia creierului descriind ,,corelațiile
neurologice ale experiențelor spirituale și credințelor religioase”.
Andrew Newberg,
doctor in medicina, este profesor asociat la Departamentul de Radiologie si
Psihiatrie al Spitalului Universitatii Pennsylvania si profesor adjunct la
Departamentul de Studii Religioase. Este fondatorul si directorul Centrului
pentru Spiritualitate si Minte si directorul Centrului pentru Studii Integrate
de Spiritualitate si Neurostiinta al Universitatii Pennsylvania. Este
board-certified in medicina interna, medicina nucleara si cardiologie nucleara.
Dr. Andrew Newberg a publicat peste o suta de articole, eseuri, capitole de
carti si este coautor al lucrarilor Born to Believe, Why We Believe What We
Believe, Why God Won’t Go Away si The Mistical Mind. O prezentare generala a
lucrarilor sale poate fi vazuta la www.andrewnewberg.com.
Mark Robert Waldman este cercetator asociat al Centrului
pentru Spiritualitate si Minte, Universitatea Pennsylvania. Este coautor la
lucrarea Born to Believe, Why We Believe What We Believe si noua alte carti si
antologii care acopera campurile psihologiei si creativitatii. A fost editor
fondator al jurnalului de literatura academica, Transpersonal Reviews, iar
lucrarile sale profesionale au fost publicate in jurnale in intreaga lume. A
lucrat in calitate de consilier in California de Sud, specializat in dinamici
de cuplu si terapii bazate pe constienta.